Reformele cosmetice pot fi mortale pentru cercetarea și inovarea din Republica Moldova

Moldova-PSF_PRAceasta este una din concluziile-avertizările Exercițiului de evaluare a sistemului de cercetare și inovare din Republica Moldova (finanțată de către Comisia Europeană prin Instrumentul Horizon 2020 Policy Support Facility), făcută publică în cadrul prezentării publce a Raportului final în incinta Academiei de Științe a Moldovei, la 12 iulie 2016.

Exercițiul de evaluare a fost efectuat de către o echipa formată din 7 experți europeni (și monitorizată de către Directoratul General pentru Cercetare și Inovare a Comisiei Europene), care a analizat și surprins foarte bine situația din Republica Moldova. Drept rezultat, au fost formulate 24 recomandări ale experților, care pot fi sintetizate în 7 mesaje stratgice:

  1. Incorporarea politicii de cercetare și inovare în politicile și strategiile socio-economice ale țării;
  2. Îmbunătățirea administrării naționale a sistemului de cercetare și inovare prin consolidarea responsabilității politice pentru domeniu;
  3. Crearea unei Agenții independente, transparente și responsabile pentru implementarea politicilor din domeniu, care va aloca toate resursele financiare publice prin concurs și va activa conform standardelor internaționale;
  4. Redresarea situației binare a sistemelor de cercetare și educație din Moldova, prin care universitățile se concentrează asupra „predării”, iar institutele asupra „cercetării;
  5. Salvgardarea capacităților publice de cercetare și inovare a Moldovei și asigurarea autonomiei și independenței Academiei de Științe a Moldovei;
  6. Îmbunătățirea oportunităților de angajare și salarizare, a condițiilor de muncă și perspectivele de creștere în carieră a cercetătorilor, ]n specia pentru tineri și femei talentate;
  7. Revizuirea condițiilor-cadru pentru inovare, prin implementarea unui set de măsuri de stimulare și sprijinire a activităților de cercetare și inovare în mediul de afaceri.

Experții au venit cu o viziune integră asupra sistemului CDI, fiind foarte bine punctate principalele direcții de acțiune de reformare a acestuia. Faptul că recomandările vin de la o echipă desemnată și susținută de autoritățile comunitare le dă o valoare adăugată și se pot constitui într-un argument în plus pentru factorii de decizie naționali de a le implementa.  Nu pot totuși să nu remarc că majoritatea din cele 24 de recomandări au fost şi anterior semnalate, sub o formă sau alta. Doar două exemple în sprijinul acestei afirmații:

1) prima recomandare a raportului – Incorporarea politicii de cercetare și inovare în politicile și strategiile economice ale țării – se regăsește în mai multe măsuri de integrare a cercetării-dezvoltării într-un sistem național de inovare eficient, propuse în cadrul tezei de doctor habilitat „Perfecționarea managementului sistemului național de cercetare-dezvoltare în contextul proceselor de globalizare” (susținută în 2015), inclusiv coordonarea mai strânsă a politicilor cu Ministerul Economiei.

2) a cincea recomandare din raport – Focusarea cercetării și inovării pe un set limitat de priorități, acolo unde sunt punctele tari și poate fi utilizată pe deplin capacitatea științifică, unde există potențial științific, tehnologic și impact economic pe termen mediu – este pe larg dezbătută în ultimul Raport ERAWATCH pe care l-am elaborat (Analytical Country Reports 2013: Moldova), care tratează lipsa unor priorități de cercetare clar definite, în conformitate cu criterii științifice, drept una din cele 5 provocări a sistemului.

Revenind la prezentarea Raportului de către experții europeni, observăm că practic toți reprezentanții părților interesate prezente (Ministerul Economiei, Ministerul Educației, Consiliul Rectorilor, mediul de afaceri etc.) au salutat propunerile și și-au exprimat disponibilitatea de a le implementa sau de a acorda asistență în punerea lor în practică.

În acest context, un prim pas spre evitarea unor reforme cosmetice ar fi, în opinia mea, revizuirea / actualizarea Planului de acțiuni a Strategiei de cercetare-dezvoltare a Republicii Moldova până în anul 2020 și includerea în acesta a recomandărilor formulate în cadrul Exercițiului de evaluare a sistemului (cu indicarea în Plan a unor acțiuni concrete, coerente, bine planificate în timp, măsurabile și cu asigurarea finanțării lor), propunere pe care am sonorizat-o și în cadrul discuțiilor din ședința de prezentare a Raportului final de evaluare a Sistemului de Cercetare și Inovare din Republica Moldova.

Raportul final al experților poate fi găsit pe pagina Research and Innovation Observatory.

Prezentarea raportului final poate fi privită pe IDSI TV.

Publicitate

0 Răspunsuri to “Reformele cosmetice pot fi mortale pentru cercetarea și inovarea din Republica Moldova”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s




Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (art.19):

Oricine are dreptul la opinie şi la exprimare deschisă. Acest drept include libertatea de a promova o opinie fără niciun fel de îngrădire şi de a căuta, a primi şi a comunica informaţii şi idei prin orice mijloace şi fără niciun fel de constrângere.

Introduceti adresa Dvs. de email pentru a primi notificari despre noile postari

Categorii


%d blogeri au apreciat: