Cum modificăm legislaţia în educaţie şi cercetare?

Cod-educatieCodul Educaţiei a fost recent promulgat de către preşedintele Republicii Moldova. Urmează elaborarea unui şir de regulamente/metodologii prevăzute în acest act. Totodată se discută diferite variante de modificare a Codului ştiinţei şi inovării. În acest context, mi s-au părut foarte potrivite şi bine punctate principiile de bază care ar trebui să fundamenteze orice modificare legislativă în domeniile educaţiei şi cercetării, formulate de către experţii  Petre T. Frangopol, Livius Trache şi Daniel David în Revista de Politica Ştiinţei şi Scientometrie:

„(1) Mediile de educaţie şi de cercetare au nevoie de predictibilitate a regulilor după care lucrează. Lipsa predictibilităţii este asociată cu performanţe scăzute în aceste domenii.

(2) Legile organice nu trebuie să fie schimbate prin proceduri de urgenţă, ci după îndelungate şi oneste consultări ale celor implicaţi şi interesaţi direct. Ele trebuie, de asemenea, să evite centralismul, micromanagementul şi emiterea de reguli ad-hoc.

(3) Orice schimbare în educaţie trebuie să ne ancoreze în aria europeană a educaţiei. Aşadar, orice mecanism care ne îndepărtează de la acestă arie este unul greşit, deoarece ne izolează, în loc să ne integreze, de zona lumii moderne. România, ca membră a Uniunii Europene nu poate veni cu mecanisme proprii, mai ales, dacă acestea nu contribuie la integrarea, ci la izolarea noastră de acestă zonă internaţională. Aşadar, orice schimbare care vizează implementarea unor mecanisme internaţionale sau originale româneşti trebuie analizată prin prisma acestui principiu. Mecanismele internaţionale nu sunt automat bune. Uneori, ele trebuie adaptate contextului românesc; dar acestă adaptare trebuie să le menţină, nu să le anuleze forţa integratoare! Mecanismele orginale româneşti sunt de apeciat; dar ele trebuie evaluate critic (nu sunt bune doar pentru că sunt „ale noastre…”), în funcţie nu doar de efectul local, pe termen scurt, ci de efectul competitiv internaţional pe care îl generează educaţiei româneşti, pe termen scurt, mediu şi lung.

(4) Cercetarea trebuie conceptualizată ca necesitate şi obligaţie a naţiunii: pe termen scurt ca „generatoare de cunoştinţe” (cu cheltuielile financiare de rigoare), iar pe termen lung ca „generatoare de competitivitate economică şi civilizaţie” (cu beneficiile financiare de rigoare şi/sau creşterea calităţii vieţii cetăţenilor). Tratarea cercetării pe termen scurt ca „aducătoare de profit”, iar pe termen lung doar ca „generatoare de cunoştinţe” este o greşeală care exprimă neînţelegerea acestui domeniu şi ne îndepărtează de integrarea în aria europeană a cercetării. Din nou afirmăm că orice mecanism care ne îndepărtează de la acestă arie este unul greşit, deoarece ne izolează, în loc să ne integreze, de zona lumii moderne.

(5) Cercetarea românească are nevoie atât de „armate mari”, cât şi de „trupe de elită”. Dezechilibrarea balanţei într-o parte sau alta poate ne face nepregătiţi pentru competitivitatea internaţională, unde este nevoie atât de „trupe de elită” (a se citi grupuri de cercetare de excelenţă, inovative, flexibile şi penetrante), cât şi de „armate mari” (a se citi unităţi de cercetare mari, capabile să genereze efecte cumulative, lărgind şi stabilizând breşele inovative generate de „trupele de elită”).”

Eu zic ca sunt perfect valabile şi pentru Republica Moldova.

Publicitate

0 Răspunsuri to “Cum modificăm legislaţia în educaţie şi cercetare?”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s




Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (art.19):

Oricine are dreptul la opinie şi la exprimare deschisă. Acest drept include libertatea de a promova o opinie fără niciun fel de îngrădire şi de a căuta, a primi şi a comunica informaţii şi idei prin orice mijloace şi fără niciun fel de constrângere.

Introduceti adresa Dvs. de email pentru a primi notificari despre noile postari

Categorii


%d blogeri au apreciat: